FAQ

Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over de Voedselbank Rotterdam, een voedselpakket, hoe u klant kan worden, hoe u vrijwilliger kan worden en over de uitgiftepunten.

Algemeen

Hoeveel klanten heeft de Rotterdamse voedselbank?
Voedselbank Rotterdam, waaronder ook het regionaal distributie centrum valt, levert elke week voor 7.000 huishoudens voedsel in de regio Rotterdam. In Rotterdam alleen betreft het 1.500 huishoudens.
Hoeveel vrijwilligers werken er bij de Rotterdamse voedselbank?
Er werken ongeveer 400 vrijwilligers bij Voedselbank Rotterdam.
Waar kan ik klachten over de voedselbank melden?
Heeft u een klacht stuur dan een brief of e-mail naar de klanten administratie.
E-mail: aanvragen@voedselbank.nl
Adres: Keileweg 65a, 3029BR Rotterdam
U kunt ook gebruik maken van het contactformulier.

Voedselpakket

Wat is een voedselpakket?
Een voedselpakket is een krat gevuld met verschillende soorten voedsel. We streven ernaar zoveel mogelijk producten uit de schijf van vijf erin te verwerken. Het voedsel is gedoneerd door bedrijven of particulieren en komen vaak voort vanuit een overschot. Het pakket is een aanvulling op uw eigen boodschappen en dus geen vervanging hiervoor. Een voedselpakket is enkel bedoeld voor mensen die het écht nodig hebben.
Wat zit er in een voedselpakket?
De Voedselbank kan alleen voedsel aanbieden wat we via donaties hebben ontvangen. Met een voedselpakket eet u dus wat de pot schaft. Binnen ons aanbod doen we er alles aan om een zo gevarieerd mogelijk voedselpakket samen te stellen.
Kan ik ook een voorkeur voor producten aangeven? (i.v.m. allergie e.d.)
Helaas is het voor ons nog niet haalbaar om persoonlijke voorkeuren mee te nemen in ons logistieke proces.
Wat zijn de THT en TGT datum?
THT staat voor tenminste HOUDBAAR tot.
TGT voor te GEBRUIKEN tot.
De THT-datum staat op producten die niet snel bederven en geeft aan wanneer de kwaliteit achteruit zou kunnen gaan. Vaak is dit echter nog wel veilig te eten.
De TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten en moet dus letterlijk genomen worden. Tenzij producten ingevroren zijn, dan kunnen ze langer bewaard worden.
U kunt de de houdbaarheid criteria nalezen op de pagina “Houdbaarheid voedsel”.
Is het voedsel in het pakket wel veilig?
Ja. We zijn gecertificeerd o.g.v. voedselveiligheid (HACCP) en worden jaarlijks gecontroleerd.
Worden er ook producten meegegeven die over datum zijn?
Af en toe. Sommige producten die de THT(Tenminste Houdbaar Tot)-datum bereikt hebben zijn niet meer geschikt voor verkoop, echter nog prima geschikt voor consumptie. Ook ingevroren producten kunnen langer houdbaar zijn dan de THT(Tenminste Houdbaar Tot)- of TGT(Te Gebruiken Tot)-datum aangeeft. Bij het uitdelen van deze producten leven wij strenge regels na. U kunt de de houdbaarheid criteria nalezen op de pagina “Houdbaarheid voedsel”.

Klant worden

Kom ik in aanmerking voor een voedselpakket?
U komt in aanmerking wanneer je besteedbaar bedrag lager is dan de norm. Het besteedbaar bedrag is wat je overhoudt na uw financiële verplichtingen. De norm is € 130,- als basisbedrag vermeerderd met € 85,- per persoon. U mag dus maximaal € 215.- te besteden hebben voor een huishouden van 1 persoon. Voor elke volwassene of kind extra, komt daar € 85,- euro bij.

Let wel: De voedselbank telt misschien niet alle kosten mee die u maakt. Uw berekening kan dus afwijken van de onze.

Meer informatie vindt u op de pagina “Voedselpakket aanvragen”.
Waarom kan ik zelf geen voedselpakket aanvragen?
Het aanvragen van een voedselpakket kan alleen via een hulpverlenende instantie.

Waarom? Dit komt omdat Voedselbank Rotterdam verder gaat dan voedsel uitdelen. Wij bieden tijdelijke noodhulp in de vorm van voedsel, maar helpen ook door samen met hulpverlenende instanties de oorzaak van het probleem aan te pakken. Dit kan een simpele ingreep zijn zoals het aanvragen van een aanvullende uitkering (zodat u weer zelf voldoende middelen heeft), maar kan ook inhouden dat u een schuldhulptraject in zal moeten.
Wat is de vraagwijzer?
De VraagWijzer is een gratis loket van gemeente Rotterdam waar burgers terecht kunnen voor allerlei vragen over juridische zaken, gezondheid of geld. Zij verwijzen u door naar een passende hulpverlener, die u helpt om een aanvraag (of evaluatie) voor de Voedselbank in orde te maken.

Doneren

Hoe kan ik doneren?
Een donatie in de vorm van geld kunt u doen via onze “Doneer geld” pagina.
Neem voor grotere giften contact op met de afdeling voedsel- en fondsenwerving via werving@voedselbank.nl, bel: 010 - 727 10 70, of maak gebruik van het contactformulier.
Ook kunt u voedsel of spullen doneren aan ons. Alvast bedankt voor uw gift!
Kan ik ook eenmalig geld doneren, of enkel maandelijks?
Groot, klein, eenmalig of maandelijks, het maakt niet uit. Elke donatie is er één en elke donatie wordt gewaardeerd. Doneer hier.
Waar kan ik mijn gebruikte spullen doneren?
Gebruikte spullen vinden een tweede leven in onze kringloopwinkel Keigoed. De opbrengsten van de kringloopwinkel gaan 100% naar de voedselbank Rotterdam.

Kringloop Keigoed kunt u vinden aan de Keileweg 65a, achterin het terrein. De openingstijden zijn dinsdag t/m zaterdag tussen 09:00 en 15:00. Heeft u vragen over bijzondere goederen of wilt u een groot aantal spullen doneren, bel dan even naar 010 – 727 10 79, stuur een mailtje naar keigoed@voedselbank.nl, of loop eens gezellig naar binnen!

Via de volgende link komt u op de website van Kringloopwinkel Keigoed.
Kan ik (zelf) voedsel doneren en zo ja, waar?
Heeft u voedsel wat u wilt doneren aan de Voedselbank? Stuur dan een mailtje naar de afdeling voedsel- en fondsenwerving via werving@voedselbank.nl, bel: 010 - 727 10 70, of maak gebruik van het contactformulier.
Let hierbij goed op de houdbaarheidsdatum. We nemen enkel (lang) houdbare producten aan.
Kan ik als bedrijf een donatie doen?
Zeker! Dit is mogelijk door geld of een cheque te doneren, maar ook een donatie in de vorm van voedsel, arbeid of producten wordt erg gewaardeerd. Neem voor de zekerheid contact op met de afdeling voedsel- en fondsenwerving via werving@voedselbank.nl, bel: 010 - 727 10 70, of maak gebruik van het contactformulier.
Zijn donaties fiscaal aftrekbaar? (ANBI)
De Voedselbank is een Algemeen Nut Beogende Instelling, wat voordeel oplevert wanneer u geld schenkt, u kunt er dan aftrek voor krijgen in uw aangifte inkomstenbelasting. Het ANBI-nummer is 812890541 t.n.v. Stichting Voedselbank Nederland, regio Rotterdam.

Vrijwilliger worden

Waar kan ik me aanmelden als ik vrijwilliger wil worden?
Als u vrijwilliger wilt worden bekijk dan de pagina “Vacatures”. U kunt ook bellen of mailen naar de afdeling Personeelszaken of natuurlijk langskomen bij ons filiaal.
Tel: 010-727 10 71, maandag t/m vrijdag tussen 09:30 en 14:00
E-mail: personeelszaken@voedselbank.nl
Adres: Keileweg 65a, 3029BR Rotterdam
U kunt ook gebruik maken van het contactformulier.
Kan ik ook eenmalig meehelpen?
Het is mogelijk om eenmalig te helpen bij een supermarkt inzamelingsactie, bekijk hiervoor de pagina “Acties”.
Krijg ik salaris/vergoedingen als vrijwilliger?
Nee. Wel is er een tegemoetkoming voor reiskosten.

Uitgiftepunten

Waar worden de voedselpakketten uitgedeeld?
Er zijn ruim 30 uitdeelpunten verspreid over Rotterdam (veelal kerken) waar de voedselpakketten afgehaald kunnen worden door de klanten van Voedselbank Rotterdam.
Wanneer worden de voedselpakketten uitgedeeld?
Rotterdam is opgedeeld in vier zones:
  • Noordwest: deelt uit op dinsdag.
  • Zuidoost: deelt uit op woensdag.
  • Noordoost: deelt uit op donderdag.
  • Zuidwest: deelt uit op vrijdag.
Kan ik zelf ook een uitgiftepunt oprichten?
Uw inzet kunnen wij hard gebruiken en wordt enorm gewaardeerd! Echter zijn wij meer op zoek naar vrijwilligers dan naar nieuwe uitgiftepunten. Uiteraard kunt u voor vragen altijd even bellen of mailen naar de afdeling Personeelszaken.
Tel: 010-727 10 71, maandag t/m vrijdag tussen 09:30 en 14:00
E-mail: personeelszaken@voedselbank.nl
Adres: Keileweg 65a, 3029BR Rotterdam
U kunt ook gebruik maken van het contactformulier.